Smaragdgrönt – Jordfärger i ockra-gult och sepia-brunt
En målning från 2020 som jag själv tycker mycket om är detta smaragdgröna lapptäcke av penseldrag inspirerat av Norge.
Minns när jag i början av 1990 talet turistade i Norge. Minns hur den mäktiga naturen nästan tog andan ur en.
Minns också hur frustrerad jag var när jag om kvällen där vid stugan längst upp i Brikdalsbren frustrerad målade och tecknade för att illustrera det jag såg och upplevde. Det blev pannkaka och jag tänkte -hur gör man för att få fram det JAG vill visa. För MiTT måleri är ett berättande och skapar det nåt positivt hos betraktaren- då är jag såå nöjd
Där i Norge minns jag att jag gick över till att fotografera- men hur får man fram djupet? de våta blåskimrande klipporna som stupar brant ner i fjorden? Dimman som segt rullar ner över kammen? Det skira gröna som nyss tagit fäste? -Det är svårt också med en kamera.
I denna akvarellen, med rätt grova penseldrag och klara norska färgskalan känner jag att jag lyckats- längtar efter att måla en serie med motiv från Norge ur mitt perspektiv Stora akvareller. Det vore nåt det
Men först ska jag göra klart. Jag är ju på ”resande fot” med min pensel. På gång i ateljen just nu är detta lapptäcke av hus och tak från Italien som jag älskar så mycket. (se blogginlägg om min relation till Italien)
Reser vidare med min pensel- min akvarell med den Italienska vyn ska penslas klar innan jag ”reser” vidare vilka kontraster i färgskala slår det mig. Italien, Norge.
Umbria, Le Colline
Min blåa Norge akvarell.
Och du ..
skriv gärna en rad så jag vet att någon läser och tittar… det vore bra roligt 🙂
skriv en punkt på tex hemsidan.
hälsningar
Åsa Halin
Konstnär
Vissefjärda